Nadejda Scânteianu: Până atunci muncim și zâmbim la distanță

Pe măsură ce lupta cu pandemia s-a transformat în una de poziții, învățământul online este o provocare pentru elevi și profesori. Ei sunt nevoiți să continue lecțiile de acasă cu ajutorul internetului. Despre toate acestea am discutat cu Nadejda Scânteianu, profesoară de biologie și chimie la Gimnaziul Peciște, raionul Rezina.

– Dnă Nadejda Scânteianu, cum s-a schimbat procesul de predare odată cu trecerea în mediul online?

– Pandemia ne-a luat prin surprindere pe toți, atât elevii, cât și profesorii. La început efectuam înregistrări audio pe diferite rețele de socializare și le trimiteam elevilor, în funcție de orarul lor zilnic. Adăugam linkuri de pe Youtube cu diferite filmulețe în dependență de teme. Răspundeam tuturor elevilor la întrebări și le ceream să trimită temele pentru acasă, ca să le verific și să le apreciez cu note. Apoi am început să realizez orele în format video pe rețelele de socializare (Messenger, Viber, Odnoklassniki). Am utilizat și platforma educațională Zoom, dar din anumite considerente mi-am întrerupt activitatea deoarece majoritatea elevilor nu dispun de tehnica necesară. Dacă mă refer și la alte discipline, în ajutor le vin emisiunile și lecțiile televizate sau radiofonice.

 – Cu ce dificultăți v-ați confruntat în procesul de predare online?

– Dificultăți în predare au început să apară cu mult mai devreme, chiar la începutul anului de studii, când nu ni s-au pus la dispoziţie manuale școlare conform noilor cerințe curriculare şi noi ne-am văzut nevoiți să colectăm informații din diverse surse. Mai târziu a trebuit să mă conformez atât eu, cât și elevii mei, confruntându-ne cu altă problemă – instruirea la distanță. După cum am menționat mai sus, unii elevi nu dispun de tehnologii performante, ca rezultat am fost nevoită atât eu, cât și colegii mei să găsim alte soluții pentru a ne încadra în instruirea la distanță prin intermediul telefoanelor fixe sau al vecinilor.

Un alt dezavantaj este că sunt mai mulți copii în familie la un laptop sau telefon, competiția dintre ei este mare, mai ales că orele de școală se suprapun, de aceea le dăm prioritate elevilor din clasele mai mari, care au de susținut examene. Mulți dintre colegii mei la începutul pandemiei nu au avut posibilitatea de a preda online, pentru că nu dispuneau de tehnica necesară, însă ulterior situația s-a ameliorat.

– Cum vă descurcați cu aplicațiile recomandate de Ministerul Educației?

– Ministerul a propus mai multe aplicații pentru realizarea studiilor online, dar împreună cu părinții am ales să continuăm procesul de instruire prin intermediul rețelelor de socializare. Ușor și accesibil. În cazul în care apar întrebări elevii ne contactează, noi le răspundem și explicăm totul.

 – Ce părere au elevii despre lecțiile online?

– La începutul pandemiei s-au bucurat că vor sta acasă și vor avea mai mult timp pentru joacă. Însă, pe măsură ce trece timpul, poziţiile lor se schimbă. Vor la școală. Le lipsește interacțiunea cu semenii și profesorii.

– În opinia Dvs., distanța împiedică înțelegerea de către elevi  a materialului predat?

– Nu aș putea să generalizez, însă eu cred că distanța împiedică într-o oarecare măsură înțelegerea materialului de către elevi. Ceea ce este predat în sala de curs nu se compară cu însușirea temelor de sine stătător. Eu cred că gradul de recepţionare a informațiilor este mai scăzut. Lipsa tehnologiilor tot ar fi o cauză de ce unii elevi nu înteleg materialul. Comunicarea vie în clasă nu se poate compara cu o comunicare la distanță, dar totul depinde de profesor, cum reușește să transmită mesajul către elevi și să-i implice în diverse activități care să fie interesante și captivante.

Elevii care doresc să învețe și să aibă succes, învață indiferent de orice obstacol. Acești elevi sunt receptivi și îndeplinesc cu strictețe toate sarcinile, profesorii încurajându-i și explicându-le tot.

 – Învăţământul online produce schimbări în relația profesor-elev?

– Varianta online e bună și utilă, însă o componentă foarte importantă a educației este interacțiunea umană și contactul direct. Ceea ce ne lipsește acum, tuturor, este reacția vie a elevilor în sala de clasă.  Până atunci muncim, creăm și ne zâmbim la distanță.

 

Eliza Mihalache, stagiară

 

 

Distribuie

Lasă un răspuns